søndag 16. oktober 2016

Bokanmeldelse: Stephen Chboskys «Perks of Being a Wallflower”

Bilderesultat for perks of being a wallflower bookNorsk tittel: Fordelene med å være veggpryd
Utgitt: 1999
Forfatter: Stephen Chbosky
Antall sider: 231





Denne boken som ble filmatisert i 2012, har siden sin utgivelse vært et ikon for ungdomsromaner som understreker det kaotiske livet under puberteten, videregående og det å vokse opp. Jeg har vendt meg tilbake til boken jeg leste på ungdomskolen for å få et nytt innblikk i boken, og sitter igjen med samme effekt den ga meg da.  

I denne boken leser man seg gjennom et sett med brev sendt til en ukjent person, fra denne gutten Charlie. Mottakeren kjenner ikke Charlie personlig, men senderen av brevene hadde hørt gode ting om personen. Dette er Charlies måte å fortelle om livet sitt på.

Charlie er et sjenert individ, ikke for mye, og ikke for lite. Han er mye i sitt eget hodet, og ser mye av livet fra sidelinjen. Hans bestevenns selvmord rett før skolestart ryster hans allerede ustabile liv. Han treffer de eldre seniorene Sam og Patrick og de blir viktige mennesker i hans liv som begge strir med sine egne problemer. Charlie virker i brevene som en outsider som dokumenterer det han ser istedenfor å delta. Ev veggpryd. Ved hjelp av en god lærer, sin første romantiske opplevelse, dop og alkohol lærer Charlie å delta i liver mer og mer. Mot slutten av boken kommer hans traumatiske barndomsopplevelser med seksuelt misbruk gjennom og han lider et mentalt sammenbrudd og blir innlagt. Han ser med håp til neste skoleår.

For å være ærlig leste jeg denne boken for første gang uten å forstå poenget. Jeg leste ikke mellom linjene. Jeg fullførte boken og ante ikke dets sanne budskap. Et lite klikk på nettet beviste meg feil. Boken er et tydelig eksempel på hvordan et seksuelt misbrukt menneske fortrenger sine følelser, og hvordan det påvirker ens sosiale og mentale liv. Hans tante hadde misbrukt han, og dette var så godt gjemt mellom linjene at jeg er dypt imponert selv i dag.

En av de beste bøkene jeg noensinne har lest, en virkelig tankevekker. Karakteren 6 uten tvil.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar